Praktijkvoorbeelden

Advocatenkantoor

“In mijn werk heb ik regelmatig te maken met een bekend jurist die is gespecialiseerd in een heel specifieke Duitse arbeidswetgeving. Slechts enkele juristen in heel Duitsland zijn hier mee bekend zodat de keuze van juristen op dit gebied beperkt is. Zijn juridisch advies is vaak heel belangrijk voor mijn collega’s en mij en voor het werk dat we doen.


In het verleden is het contact met dit advocatenkantoor regelmatig erg frustrerend geweest. Zij kwamen afgesproken levertijden niet na, gaven geen feedback en bevestigingen, e-mails werden regelmatig niet beantwoord en bepaalde juridische vragen niet behandeld zoals we hadden gevraagd. Dit beïnvloedde de kwaliteit van ons werk, dat weer effect kan hebben op zo’n 50.000 mensen in onze organisatie, aanzienlijk.


Kort geleden ontvingen we zijn juridisch advies voor een bepaalde vraag met een vertraging van enkele weken waarbij een specifieke vraag die we hem gevraagd hadden te analyseren niet beantwoord werd. Daarom schreef ik hem een brief waarin ik besloot het model van Geweldloze Communicatie te gebruiken.


Ongeveer een maand lang hoorde ik niets. Enkele dagen geleden echter, toen ik hem opnieuw een opdracht wilde geven, zei zijn assistente dat hij nu niet me kon praten maar me in het weekend zou bellen (wat me enigszins verbaasde). Hij belde me niet in het weekend maar stuurde me een SMS op maandagmorgen dat hij me na 18.00 uur zou bellen (wat me ook ongewoon voorkwam).


Toen hij me uiteindelijk belde vertelde hij me hoe dankbaar hij was voor mijn brief. Hij zei dat hij gedurende langere tijd geweigerd had om te erkennen dat hij niet meer in staat was om met de groeiende hoeveelheid werk om te gaan. Ook vanwege een aantal persoonlijke omstandigheden in zijn familie (die hij met me deelde). Hij voegde eraan toe dat mijn brief hem had geholpen om de realiteit onder ogen te zien en zijn kantoor te reorganiseren. Hij had al extra personeel ingehuurd. Daarna zei hij dat hij de manier waarop ik hem feedback had gegeven heel erg waardeerde: helder en open zonder aanvallend te zijn.


Voor mij was dit een absoluut hoogtepunt dat ik wil vieren. Het gaf me hoop en vertrouwen dat Geweldloze Communicatie echt kan bijdragen om ons werkleven zowel menselijker als effectiever te maken.”


Bovenstaand praktijkverhaal van Britta Fischer uit Duitsland heb ik, met haar toestemming, opgenomen omdat het voor mij helder maakt wat het effect van Geweldloze Communicatie in een zakelijke omgeving kan zijn.


Meer praktijkvoorbeelden

Informatie over trainingen

Downloaden herinneringskaartjes





Vul hier je e-mailadres in voor de nieuwsbrief:




logo CNVC De trainers van Ai-opener zijn gecertificeerd door het 'Center for Nonviolent Communication'..

KMO