Praktijkvoorbeelden

Luisteren naar ontevreden klant

Eén van de ondernemers die in november 2012 via Syntens een training ‘Geweldloos communiceren geeft groei’ door Ai-opener volgde heeft hieronder zijn ervaring beschreven over de toepassing van empathisch luisteren. Mede op basis hiervan krijgen alle adviseurs in zijn organisatie de kans om ook een training te volgen.

Ik heb via Syntens de training bij jullie gevolgd. Afgelopen week had ik een gesprek met een opdrachtgever met wie we op "ramkoers" lagen. Mijn collega, die is gericht op inhoud, was mee en had zich voorbereid op een stevig robbertje vechten over de waarheid en de feiten. Ik had hem gevraagd mij de ruimte te geven onze klant zijn verhaal te laten doen en daar op een geweldloze manier op in te gaan. Dat hebben we gedaan en ik heb de man zijn verhaal laten doen, zijn gevoel en behoeften gevraagd of dat dit alles was en vervolgens verzocht met mij vooruit te kijken hoe we het vanaf nu dan beter moeten gaan doen. Geen van de discussiepunten is bediscussieerd en hij gaf aan gelukkig te zijn met de uitkomst en vertrouwen te hebben in de toekomst. Uiteraard, als we dan ook doen wat is afgesproken. Een collega van hem die er bij zat, herinnerde onze contactpersoon eraan dat er heel wat punten onbesproken waren gebleven en begreep niet dat hij gelukkig was met de oplossing. Toch bleef onze contactpersoon er bij. Mijn collega stond met grote ogen op de stoep bij de klant en begreep ook niet wat er was gebeurd. Ik heb mijn collega later uitgelegd dat het 'aanraken van de kern heling brengt' en dat een discussie over de feiten de afstand alleen maar vergroot. Hij had mij wel eens horen vertellen over de cursus bij jullie, maar was nu zelf overtuigd.

Resumé: ik heb een klant die goed is voor ca. € 60.000,-- omzet op jaarbasis gered met Geweldloze Communicatie!


Meer praktijkvoorbeelden

Informatie over trainingen

Downloaden herinneringskaartjes





Vul hier je e-mailadres in voor de nieuwsbrief:




logo CNVC De trainers van Ai-opener zijn gecertificeerd door het 'Center for Nonviolent Communication'..

KMO