logo

Inhoud workshops Verbindende Communicatie op onderwijsmiddag - 12 februari 2021

1. Bijdragen aan kansengelijkheid: in gesprek met de leerling door Eva Maria Schneijderberg 
In het gesprek met de leerling kom je er achter wat deze nodig heeft en op welke wijze je de leerling het beste kan ondersteunen. Wellicht loop je tijdens deze gesprekken tegen weerstand of schaamte aan. Verbindende Communicatie kan je ondersteunen bij het voeren van het gesprek. Welke vragen stel je? Hoe maak je verbinding? En wat helpt jou om empathisch te zijn en te blijven ook op de momenten dat de leerling keuzes maakt die je niet begrijpt? In deze workshop wordt ook een aantal ervaringen gedeeld over de training en intervisie Verbindende Communicatie voor mentoren van middelbare scholen van Willibrord in de regio Utrecht.

2. Workshop ‘Kijken naar behoeften achter gedrag’ door Irma Bergmans
Tijdens deze workshop gaan we met elkaar aan de slag hoe Verbindende Communicatie in de dagelijkse praktijk in het basisonderwijs toegepast kan worden. Wat kun je met Verbindende Communicatie in de klas en in de school? Wat zou het op kunnen leveren als we anders gaan kijken naar gedrag? De workshop is vooral praktisch van aard, met de nadruk op zelf ervaren en uitwisselen.

Irma Bergmans werkt naast trainer Verbindende Communicatie ook aan een Rotterdams project op 19 basisscholen wat als doel heeft het verminderen van gedragsproblemen. Voorheen werkte zij ruim 20 jaar als Intern Begeleidster op een Cluster IV school.

3. Programma ‘Inclusief onderwijs op de Erasmus Universiteit’ door Jolanda Bloem en Martin van der Meulen 

Diversity is being invited to the party.
Inclusion is feeling free to dance.

De Erasmus Universiteit streeft ernaar een veilige omgeving te bieden voor iedereen. Een plek waar verschillen de ruimte krijgen om een dialoog te voeren door gelijken, ofwel ‘a brave & safe space’. Een veilige omgeving is de basis voor inclusief onderwijs.

In deze workshop delen we de opzet van het project ‘Inclusief onderwijs’ bij de Erasmus Universiteit en hoe Verbindende Communicatie in 2021 een belangrijke rol zal spelen om hieraan bij te dragen. Daarnaast zullen er ook links gelegd worden naar andere projecten in het onderwijs met Verbindende Communicatie.

Jolanda Bloem is trainer Verbindende Communicatie en geeft trainingen aan docenten, studenten en geïnteresseerden binnen de Erasmus Universiteit.

4. “Dit gaat over meer dan mij alleen”, of: uit de verdediging in de leerstand bij gesprekken die gaan over mij door Christiaan Zandt

Polarisatie betekent voor mij, dat we terecht komen in wij-zij-denken dat verbinding, creativiteit en zorg voor elkaar steeds verder verlamt. Er zijn momenten dat we zelf als docent of begeleider, het onderwerp van gesprek worden. Met ouders, collega’s, studenten, leerlingen… Je hebt huiswerk opgegeven dat gaat over integratie en discriminatie, bijvoorbeeld, en krijgt een e-mail van een ouder: “Hoezo moet mijn kind politiek correcte documentaires kijken waarin blanke mensen schuld wordt aangepraat?” Of je krijgt te horen dat de manier waarop je iemand hebt aangesproken ervaren is als misbruik van je macht. Hoe je dit soort gesprekken vervolgens voert, kan een ingang zijn naar verbinding. Het vraagt wat mij betreft empathie voorbij gevoelens van schuld, en het onderzoeken van ongelijkheid in plaats van ontkenning. Een hele hoop moed en een berg empathie, zou je kunnen zeggen. In deze korte workshop verkennen we hoe je een verbindend gesprek voert als jouw keuzes het onderwerp zijn van polarisatie!

Meer informatie

Bel (010-465 00 68) of mail ons voor meer informatie.

Live Webinars NIEUW
Om bij te kunnen blijven dragen aan groei en ontwikkeling geven we nu ook 'onlive' trainingen.
Naar live-webinars