logo

Leergang Verbindende Communicatie in het Onderwijs

“We verlangen naar onderwijs dat energie geeft, een omgeving waarin jonge mensen kunnen bloeien. Onderwijs dat het leven verrijkt.” 

Eva Maria Schneijderberg en Irma Bergmans

Volwassenen zijn de belangrijkste schakel in het onderwijs. Zij kunnen een omgeving creëren  die kinderen en jongeren ondersteunt om later op hun eigen manier deel te kunnen nemen aan een maatschappij waarbinnen iedereen ertoe doet. Verbinding, ontspanning en plezier zijn onmisbare voorwaarden om tot leren te komen. Wij, als volwassenen, kunnen deze waarden vormgeven en voorleven binnen de hele onderwijsorganisatie; naar elkaar, naar kinderen en ouders.

Soms lijkt het alsof er in het onderwijs van alles moet, weinig mag en niets kan. Iedereen moet zich aan regels en de lesstof houden, verwachtingen van ouders moeten gemanaged en scholen zijn gebonden aan richtlijnen van de Inspectie. Het lijkt alsof we vooral bezig zijn met de vraag: doet iedereen wat gedaan moet worden? Een andere uitdaging vormt de communicatie. Het dagelijkse leven op een school bestaat uit vele ontmoetingen tussen mensen. Dit levert regelmatig wrijving op, momenten waarop verbinding en zorg voor elkaar niet vanzelfsprekend is.

Hoe maak ik het verschil in mijn klas of school? Kan ik verbonden blijven met ‘het waarom’ van de dingen die we doen en daarover uitleg geven? Kan ik contact maken met de behoeften van mezelf en de ander, in plaats van me te verliezen in het managen en corrigeren van gedrag? Kan ik duidelijk aangeven wat ik nodig heb en afspraken maken die voor iedereen werken? Kan ik als leerkracht, IB’er of directeur bijdragen aan veiligheid en verbinding waardoor iedereen zich durft uit te spreken? Om vanuit daar samen te werken met kinderen/jongeren, collega’s en ouders op basis van keuze en inclusie, in plaats van mee te bewegen uit gewoonte of angst.

Verbindende communicatie stelt volwassenen in staat om verbinding voor te leven. Deze leergang is daarop gericht. Het biedt concrete mogelijkheden om hier binnen de structuur van het onderwijs vorm aan te geven.

Inhoud

Blok 1 – De verbinding met mezelf

Naast kennismaking, bouwen we in dit blok samen aan onze leeromgeving. Dit doen we op basis van Verbindende Communicatie. We leven voor hoe onderwijs in verbinding eruit kan zien. Daarnaast staat het thema ‘zelfverbinding’ centraal. Meer inzicht en begrip over jezelf, vergroot de kans op meer begrip voor een ander. Door te weten wat er in me leeft, wat ik nodig heb, kan ik voor mezelf zorgen als het uitdagend wordt en dit ondersteunt je in het werken met kinderen aan sociaal-emotionele vaardigheden en empathie. We ontwikkelen vaardigheden en gaan dieper in op vragen als: Wie ben ik als leerkracht/IB’er/directeur? Wat vind ik in deze rol belangrijk? Wat vind ik lastig in relatie tot het onderwijsaanbod, de onderwijsvorm, de leerlingen/studenten, collega’s en ouders? En wat wil ik leren?

Blok 2 – De verbinding met en tussen kinderen/jongeren

We zoomen in op de relatie tussen onszelf en kinderen/studenten en kinderen/jongeren onderling. Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn: motivatie, conflicthantering, het maken en breken van afspraken, leiderschap, groepsvorming, kind/student-gesprekken en het onderwijsaanbod. We onderzoeken hoe we op basis van Verbindende Communicatie een positieve impact kunnen hebben op deze thema’s.

Blok 3 – De verbinding met ouders en collega’s

Op de momenten dat we flow en gemak ervaren binnen de communicatie met anderen kost samenwerking minder moeite en energie. De kwaliteit van die samenwerking blijkt vaak pas op het moment dat er conflicten ontstaan. We oefenen in dit blok de vaardigheden die bij dragen om door lastige momenten en conflicten heen te bewegen. Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn: win-win, oudergesprekken, feedback geven en ontvangen, leerlingbesprekingen, vergaderingen en besluitvorming.

Integratiedag –  Verbindende Communicatie binnen de school.

Op deze dag kijken we terug en vooruit. Waar staan we nu en waar willen we naartoe? We delen ervaringen en praktijkvoorbeelden. Ook maken we ruimte voor intervisie op basis van Verbindende Communicatie.

Wat levert deze training je op?

Je gaat zien dat gedrag informatie geeft over wat jijzelf of een kind/ouder/collega belangrijk vindt of nodig heeft.

Je kunt verbindende gesprekken voeren met leerlingen, ouders en collega’s waarbij je oog hebt voor zowel je eigen belangen als die van de ander(en).

Je ervaart meer rust en ruimte in jezelf, ook in omstandigheden die voor jou uitdagend zijn.

Verbindende Communicatie reikt je een pedagogische houding aan om bij te dragen aan de voorwaarden om tot motivatie en leren te komen: veiligheid, verbinding en vertrouwen. Ook kan je met deze houding voorleven hoe democratische waarden eruit zien. Het biedt concrete vormen om binnen het onderwijs op een vakoverstijgende manier bezig te zijn met emotionele intelligentie en sociale vaardigheden.

Voor wie?

Iedereen die werkt in het onderwijs (PO, VO en alle vormen van hoger onderwijs) die zijn/haar kennis en ervaring met Verbindende Communicatie wil verdiepen. Ook als je enthousiast bent over Verbindende Communicatie en dat verder wilt inbedden in jouw eigen praktijk en de samenwerking binnen de school, is deze leergang geknipt voor jou.

Om deel te kunnen nemen aan deze leergang, vragen we een minimale ervaring van een tweedaagse introductietraining Verbindende Communicatie. Heb je in een andere vorm ervaring met VC, neem dan even contact op. We overleggen dan om te zorgen voor aansluiting binnen de groep.

Trainers

Deze training wordt gegeven door Eva Maria Schneijderberg en Irma Bergmans.

Eva Maria is internationaal gecertificeerd trainer Nonviolent Communication bij Ai-opener en werkt als inval leerkracht PO en gastdocent op Hogeschool Rotterdam.

“Na mijn kennismaking met Geweldloze Communicatie was ik al snel enthousiast door de nieuwe mogelijkheden die ik zag om bij te dragen aan harmonie en verbinding. Geweldloze Communicatie ondersteunt mensen bij het ontwikkelen van begrip en vaardigheden waarmee ze bij kunnen dragen aan een wereld/ omgeving die voor iedereen werkt. Het onderwijs is voor mij dan ook een dankbare plek om mensen te inspireren met Geweldloze Communicatie en daarmee een bijdrage te kunnen leveren aan de toekomst.”

 

Irma is vanuit passie voor verbinding en gedragsverandering De Verbindingsfirma gestart. Ze traint, coacht en bemiddelt, gebaseerd op het gedachtegoed van Verbindende Communicatie met name in het onderwijs. In 2021 heeft zij de Verbindingskaarten uitgegeven.

“Ik ben van jongs af aan geïnteresseerd in het gedrag van mensen. Na de opleiding Leerkracht Basisonderwijs en daarna de studie Orthopedagogiek heb ik ruim twintig jaar gewerkt als Intern Begeleider in het speciaal onderwijs. In 2010 las ik het boek Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg. Dit gedachtegoed raakte me direct. Zo zou ik ook graag willen leven. Het fascineerde en inspireerde me enorm en heeft me niet meer los gelaten. Door veel te lezen, zelf uit te proberen en meerdere trainingen te volgen heb ik mijn uitgebreide kennis en vaardigheden op het gebied van Geweldloze Communicatie opgebouwd. Ik draag graag bij aan meer inzicht en praktische vaardigheden om in het dagelijks leven de verbinding met jezelf en anderen te maken, te verbeteren én te onderhouden.”

 

Praktische informatie

Tijd: 9.15-16.30 uur

Data: Nog niet bekend

Locatie: Nog niet bekend

Aantal deelnemers: maximaal 25

Prijs voor ZZP-ers € 1.450,- en voor deelnemers van wie de organisatie betaalt € 1.950,-. Deze bedragen zijn vrijgesteld van BTW. Dit is inclusief consumpties, lunches  en studiematerialen.

Wil je contact met ons op nemen als de financiën een belemmering vormen voor jou of je organisatie om deel te kunnen nemen aan de training? Wij staan ervoor open om daar een gesprek over te voeren omdat onze intentie is om bij te dragen aan een wereld die voor iedereen werkt.

Deelnemers uit België kunnen voor deze opleiding een subsidieaanvraag doen bij de kmo-portefeuille en zo tot 30% van het nettobedrag laten subsidiëren.

Meer informatie

Bel (06-123 456 75) of mail ons voor meer informatie.

Live Webinars NIEUW
Om bij te kunnen blijven dragen aan groei en ontwikkeling geven we nu ook 'onlive' trainingen.
Naar live-webinars