logo

Inhoud lezing en workshops Onderwijsmiddag 14 februari 20202

Lezing
Onze gastspreker, Carlijn Odijk-Bergmans spreekt over de film Down to Earth.

Na het zien van de film Down to Earth, thuis of bij centrum Djoj, landt ze graag met ons via een vliegtuig -metafoor veilig met beide benen in de onderwijspraktijk. Ieder van ons zal geraakt zijn door andere basisbehoeften in de film. In haar interactieve lezing neemt zij ons mee langs verschillende basisbehoeften. We verwachten dat die, voor iedereen die werkzaam is in onderwijsland, herkenbaar zullen zijn. 

Ik ben Carlijn Odijk-Bergmans (1969) en ik ben pedagoog/onderwijskundige. Met veel plezier werk ik vanuit mijn eigen Praktijk ‘Zijn bij Carlijn’ aan kleine en grote onderwijsvragen.

Sinds drie jaar ben ik betrokken bij het bereikbaar maken van het gedachtegoed van de film Down to Earth voor het onderwijs. Met hart en ziel, verbind ik onderwijsmensen om met elkaar een gezonder onderwijsland te creëren.

Als echtgenote en moeder van twee dochters (2006 en 2008) ervaar ik dagelijks hoe mooi en complex samen opgroeien in onze (prestatie)maatschappij is. Ik gebruik mijn jarenlange onderwijservaring van onderzoeker op universiteit, Pabo docent, ontwikkelaar van rekenmethode, intern begeleider, en leerkracht op een basisschool met veel plezier in mijn Praktijk.

Mijn wens: Iedereen, klein en groot, neemt dagelijks de tijd om samen te spelen. 

Dit geeft verbinding, creativiteit en plezier. 

 

Beschrijving workshops 

En hier lees je meer over de verschillende workshops die je na de lezing kunt volgen en waar je ter plekke uit kunt kiezen:

1. “Plek voor gesprek…, duurzaam Samen Leren in het hoger onderwijs” met Susan Jedeloo en Irene Smit
We starten met een korte inspiratiepitch waarin Susan Jedeloo en Irene Smit hun ervaringen delen met implementeren van Verbindend Communiceren vanuit de driehoek onderzoek, praktijk en onderwijs aan de Hogeschool Rotterdam. Daarna gaan we in de vorm van ‘Dialoogtafels’  in gesprek over het thema duurzaam Samen Leren binnen het (hoger) onderwijs. Hoe ziet dat er voor jou uit? Wat is nodig om verbindend communiceren in het onderwijs duurzaam te implementeren (op individueel, groeps- en organisatieniveau)?

Irene Smit  vertelt over ‘Gebouw De Heuvel’ in hartje Rotterdam. Gebouw De Heuvel heeft de ambitie om een PLEK voor GESPREK te ontwikkelen waar de vier Unesco-thema’s aan de orde komen. Ondersteund door gastvrije horeca kan zowel binnen als buiten de kunst van het luisteren en spreken geoefend worden. In samenwerking met de opleiding Social Work wordt in de vorm van een leerwerkplek hier vorm aan gegeven.

Susan Jedeloo  gaat in op het implementeren van verbindend communiceren binnen de opleiding HBO-verpleegkunde. Het onderzoeksprogramma ‘SPRiNG-sterk, gestart in de Zorg van het Kenniscentrum Zorginnovatie Hogeschool Rotterdam, beoogt iets te doen aan de uitval van studenten en startende verpleegkundigen. Binnen dit onderzoeksprogramma vindt momenteel een haalbaarheidsstudie plaats over hoe Verbindende Communicatie hieraan kan bijdragen. 

Irene en Susan zijn beiden kandidaat Trainer CNVC.

 

2. “Hoe breng ik Verbindende Communicatie in mijn school?” door Ben Sprangers, Anouk Dammer, Manon Dinissen en Martin van der Meulen

Als je geïnspireerd bent door Verbindende Communicatie en de drive hebt om dit breder in je school of onderwijsorganisatie te introduceren kunnen de volgende vragen aan de orde komen:

  • Welke stappen zijn van belang als je Verbindende Communicatie wil introduceren binnen je school? (Een verhaal uit de praktijk.)
  • Hoe ziet een trainingsprogramma Verbindende Communicatie er eigenlijk uit?

Tijdens deze workshop gaan we met elkaar aan de slag om deze vragen te onderzoeken door middel van oefeningen en delen we onze ervaringen op dit gebied.

Manon Dinnissen is mentor van de eerstejaars leerlingen binnen Curio Praktijkschool Breda. Ik heb zowel de introductietraining als de verdiepingstraining VC gevolgd. Ik ben verantwoordelijk voor de vaksectie SOVA met de VC methodiek als uitgangspunt. De methode VC is over de gehele leerlijn opgenomen in het lesprogramma. Ik geef de lessen VC binnen leerjaar 1, 2 en 3. Hiernaast ben ik co-trainer bij verschillende VC trainingen en workshops die geboden worden aan leerlingen, ouders en externe partijen die kennis willen maken met het gedachtegoed. Ik blijf mijn kennis over VC verbreden doormiddel van scholing. In 2020 start ik met de training VC Mediation.

Anouk Dammer is mentor van de VAT-klas binnen Curio Praktijkschool in Breda. Een project waarbij jongeren eigenaar zijn over hun eigen leerproces en hun eigen onderwijs vormgeven. Naast de VC trainingen die ik gevolgd heb bij mijn collega Ben Sprangers (introductie, verdieping) heb ik ook deelgenomen aan 2 jaartrainingen, ‘De reis’ en ‘Verbindend Coachen’. Hiernaast ben ik co-trainer bij verschillende VC trainingen en workshops die geboden worden aan leerlingen, ouders en externe partijen die kennis willen maken met het gedachtegoed. Ik blijf mijn kennis over VC verbreden doormiddel van scholing. In 2020 start ik met de training VC Mediation.

Ben Sprangers is afdelingsleider van Praktijkschool Breda waar hij sinds 6 jaar het proces van invoering van Verbindende Communicatie begeleidt. Hij heeft in november 2017 de aanbeveling gekregen als gecertificeerd trainer Geweldloze Communicatie.

Martin van der Meulen (Ai-opener) is sinds 2004 gecertificeerd trainer Geweldloze Communicatie en oprichter van Ai-opener. Hij houdt zich, samen met Ai-opener collega’s, vooral bezig met het vormgeven en uitvoeren van trainingsprogramma’s in organisaties.

 

3. “Smile Keepers, het belang van spel” met Violaine Pinta en Eva Maria Schneijderberg
Het programma Smile Keepers is gebaseerd op Geweldloze Communicatie en ontwikkeld in 1993 in Servië. Doel was het stimuleren van zelfbewustzijn en sociaal bewustzijn bij kinderen van 5 tot 15 jaar, door middel van workshops. Het initiatief kwam van Nada Ignjatovic-Savic, hoogleraar en wetenschappelijk onderzoeker ontwikkelingspsychologie aan de universiteit van Belgrado. Ze werd gecertificeerd trainster Geweldloze Communicatie en ontwikkelde het lesprogramma om kinderen en volwassenen te helpen bij het herstel van sociale banden. We nodigen je uit om de jonge versie van jezelf mee te nemen naar deze workshop om op deze manier op verschillende lagen te ervaren wat de betekenis van dit programma is.

Violaine Pinta: na een ontmoeting met Nada in 2008 was ze geraakt door het programma Smile Keepers en besloot dit werk te gaan vertalen. Eerst naar het Frans en onlangs is Smile Keepers 1 uitgekomen in het Nederlands. Met de vertalingen hoopt zij volwassenen te inspireren en middelen te geven zodat zij – samen met kinderen – op ontdekkingstocht naar het innerlijke leven gaan en verbinding met elkaar ontwikkelen.

Eva Maria Schneijderberg (Ai- opener): Na ruim 12 jaar ervaring als leerkracht in het Amsterdamse basisonderwijs werk ik nu als trainer en als gastdocent op een hogeschool. Geweldloze Communicatie ondersteunt mensen bij het ontwikkelen van begrip en vaardigheden waarmee ze bij kunnen dragen aan een wereld/ omgeving die voor iedereen werkt. Het onderwijs is voor mij dan ook een dankbare plek om mensen te inspireren met Geweldloze Communicatie en daarmee een bijdrage te kunnen leveren aan de toekomst.

 

4. Introductie workshop: “Werken aan innerlijke (on)rust” met Tineke Hertsenberg
Tijdens deze workshop gaan we op onderzoek uit naar wat jouw innerlijke rust verstoort in je dagelijkse (onderwijs)werk: wat speelt er zich in jou af en wat is van essentieel belang voor jou?
Deze workshop is een introductie van Geweldloze Communicatie, een wijze waarop je kan bijdragen aan welzijn van jezelf en de ander.

Tineke Herstenberg  (Ai-opener): Ik geloof in de goedheid van de mens. Ik wil bijdragen aan een wereld waarin mensen zichzelf en elkaar werkelijk verstaan wat leidt tot respect, helderheid, verbinding, vertrouwen, ruimte, persoonlijke verantwoordelijkheid en harmonie. Geweldloze Communicatie raakt mij omdat bij emoties, gedachten en oordelen onderliggende behoeften zichtbaar worden, daar zit kracht die bruikbaar is. Zo wordt bijdragen aan een mooiere wereld en aan het welzijn van mensen binnen mijn privéleven en in mijn werk haalbaar.

 

5. Workshop ‘Kijken naar behoeften achter gedrag’ met Irma Bergmans
Tijdens deze workshop gaan we met elkaar aan de slag hoe Verbindende Communicatie in de dagelijkse praktijk in het basisonderwijs toegepast kan worden. Wat kun je met Verbindende Communicatie in de klas en in de school? Wat zou het op kunnen leveren als we anders gaan kijken naar gedrag? De workshop is vooral praktisch van aard, met de nadruk op zelf ervaren en uitwisselen.

Irma Bergmans werkt naast trainer Verbindende Communicatie ook aan een Rotterdams scholenproject wat als doel heeft het verminderen van gedragsproblemen. Voorheen werkte zij ruim 20 jaar als Intern Begeleidster op een Cluster IV school.

 

6 .“Onderwijs-turbulentie: zet eerst je eigen zuurstofmasker op!” met Carlijn Odijk
In onderwijsland is flinke turbulentie. Hoe blijf je als onderwijs-professional staan? Tijdens deze workshop ontdek je op een speelse manier uit welke elementen jouw eigen ‘zuurstof’ bestaat.

  • WAT heb je als onderwijsmens zelf nodig?
  • En HOE zorg je er zelf voor dat je krijgt wat je nodig hebt?
  • En heb je de moed om het zuurstofmasker op te DOEN? ..if not now, then when?
  • En CHECK vervolgens wat het je geeft.

We vragen dagelijkse aan de kinderen/leerlingen/studenten om de WAT-HOE-DOE-CHECK stappen in een leerproces uit te voeren. Doe jij ZELF met ons mee vanmiddag? Wees wel gewaarschuwd: we kunnen een hoop plezier hebben.

Carlijn Odijk-Bergmans: Ik ben pedagoog/onderwijskundige. Met veel plezier werk ik vanuit mijn eigen Praktijk ‘Zijn bij Carlijn’ aan kleine en grote onderwijsvragen.

Sinds drie jaar ben ik betrokken bij het bereikbaar maken van het gedachtegoed van de film Down to Earth voor het onderwijs. Met hart en ziel, verbind ik onderwijsmensen om met elkaar een gezonder onderwijsland te creëren.

Als echtgenote en moeder van twee dochters (2006 en 2008) ervaar ik dagelijks hoe mooi en complex samen opgroeien in onze (prestatie)maatschappij is. Ik gebruik mijn jarenlange onderwijservaring van onderzoeker op universiteit, Pabo docent, ontwikkelaar van rekenmethode, intern begeleider, en leerkracht op een basisschool met veel plezier in mijn Praktijk.

Via deze link kun je je direct inschrijven voor de onderwijsmiddag.

Hier vind je ons verdere aanbod rond Verbindende Communicatie in het onderwijs.

15 jaar jubileum INSPIRATIE
Ai-opener bestaat 15 jaar. Dat willen we vieren door inspiratie te delen. Vier je mee?
Naar jubileum-pagina