Conflicten kosten energie. Hoe zorg je ervoor dat die energie benut kan worden en bijdraagt aan verbinding? Hoe kun je jouw verbindende vaardigheden inzetten wanneer mensen in jouw omgeving verstrikt dreigen te raken in hun conflicten?

Conflicten doen zich iedere dag voor

Een collega die zijn hart bij je lucht over een andere collega, buren die in het trappenhuis hun onenigheid uitvechten, familieleden die na het overlijden van een dierbare tegenover elkaar komen te staan… het zijn alledaagse conflicten waar je bij betrokken kunt raken, gevraagd of ongevraagd. Omdat je leidinggevende of collega bent, en daarom medeverantwoordelijk voor wat er in een team gebeurt bijvoorbeeld. Of omdat je een functie hebt in de vereniging van eigenaren of buurtcommissie. Of omdat er familieverhoudingen zijn gegroeid waarbij anderen elkaar in de haren vliegen en jij de scherven raapt. Of simpelweg: omdat mensen je vragen om te bemiddelen.

Herken je dit?!

In deze training staat niet de harmonie centraal, maar het conflict. De intentie is verbinding, en het doel is bij te dragen aan ruimte waarin dát wat in de kern speelt, gezegd en gehoord kan worden. Als er iets is wat je in deze training aan den lijve zult ondervinden, is dat deze woorden voor je gaan leven.

Op een praktische manier aan de slag

In deze training gaan we op een praktische manier aan de slag met vaardigheden die je helpen antwoorden te vinden op vragen die je kunt hebben als je gaat bemiddelen: Hoe luister ik naar de ene persoon en houd ik tegelijkertijd contact met de ander? Wat doe ik wanneer er allerlei eisen op tafel worden gelegd? Hoe ga ik ermee om als er sterke oordelen en emoties worden geuit? En wat als mijn integriteit in twijfel wordt getrokken, of ik merk dat ikzelf sterke oordelen heb over de partijen. Soms vraagt het dat we in staat zijn om net wat langer met ons eigen ongemak te kunnen leven. Soms vraagt het een luisterend oor en een open hart. En soms duidelijkheid die mensen helpt te vertrouwen in een uitkomst die voor alle partijen werkt. Wat te doen en wanneer, dáár gaan we mee aan de slag! Je oefent tot je een ons weegt, zodat je aanwezigheid en vaardigheden gewicht in de schaal leggen als gesprekken spannend worden!

Voor wie

Als je enthousiast bent over geweldloze communicatie, merkt dat je vaardiger wilt worden in het ondersteunen van gesprekken als (formele of informele) bemiddelaar én tenminste 4 dagen Geweldloze Communicatietraining hebt gevolgd, dan is deze training op jouw lijf geschreven.

Hoe de training is opgebouwd

Deze training is gebaseerd Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg en op de ervaring van Christiaan Zandt in de samenwerking met John Kinyon en Ike Lasater, grondleggers van het Mediate Your Life­-programma. Voor deze leergang is een programma ontwikkeld dat tweedaagse training koppelt aan tussentijds oefenen en individuele reflectie.

We oefenen in deze training met allerlei situaties – fictieve (om het gemakkelijker te maken ook echt te oefenen) én met eigen conflictsituaties (om zelf te ervaren wat werkt als er meer lading op een conflict zit). We oefenen met losse vaardigheden (zoals empathisch luisteren, onderbreken, en het ondersteunen van oplossingsgerichte verzoeken) en het toepassen van die vaardigheden in uiteenlopende situaties (bij herstelgesprekken of groepsbemiddeling bijvoorbeeld). Deelnemers krijgen oefenmateriaal mee om tussen de trainingsblokken te oefenen in tweetallen en groepjes.

Totaal 5 modules van 2 dagen.

Waarmee we aan de slag gaan

Blok 1 – Vaardigheden om te verbinden

Welke vaardigheden en inzichten helpen mij om tijdens een bemiddelingsgesprek steeds weer de verbinding te kunnen vinden? Hoe hervind ik op spannende momenten rust en helderheid in mijzelf? In dit blok oefenen we aan de hand van een mediation-model van Marshall Rosenberg, John Kinyon en Ike Lasater (mediateyourlife.com), en oefenen we met een aantal vaardigheden die ons als bemiddelaar ondersteunen tijdens een bemiddelingsgesprek.

Blok 2 – Bijdragen aan helderheid en concrete afspraken (vooraf, tijdens en na afloop)

Hoe draag ik bij aan verbinding voordat het bemiddelingsgesprek daadwerkelijk begonnen is? Hoe draag ik bij aan verbinding na afloop van het bemiddelingsgesprek? Hoe ondersteun ik specifieke , wederzijdse, verzoeken en afspraken tussen mensen? En hoe evalueer ik een gesprek na afloop zodat ik ruimte ervaar op basis waarvan ik met plezier het volgende gesprek begin? In dit blok staan we stil bij het voorbereiden en afronden van een bemiddelingsgesprek, en oefenen we met vaardigheden die ons kunnen ondersteunen wanneer mensen toe zijn aan het maken van concrete afspraken.

Blok 3 – Navigeren naar verbinding bij momenten van spijt, schaamte en schuld

Achter ‘het spijt me’ en ‘sorry’ gaan vaak gevoelens van schaamte en schuld schuil. Erkenning van pijn en verdriet kan tegelijkertijd verschrikkelijk ingewikkeld én heel heilzaam zijn. Hoe ondersteun ik ruimte in een gesprek wanneer er sprake is van schuld en schaamte? Hoe voeren we gesprekken die niet blijven steken in verwijt en boete, maar die uitkomen bij heling en herstel? Daarmee gaan we aan de slag in dit blok, dat tot de nok gevuld is met oefeningen rond empathie en liefdevolle stevigheid.

Blok 4 – Verbinding smeden bij pendelbemiddeling en als je zelf betrokken raakt

Hoe bemiddel je wanneer mensen niet (meer) in dezelfde ruimte zijn? Wat doe je als je als bemiddelaar zélf betrokken raakt in een conflict met partijen en wordt aangesproken op neutraliteit of betrouwbaarheid? Hoe zet je als bemiddelaar zaken recht? In dit blok oefenen we met pendelbemiddeling en met lastige gesprekken waarin de bemiddelaar zelf verzeild kan raken.

Blok 5 – Spelenderwijs bemiddelen

Wat wordt anders wanneer we bemiddelen in groepen? En wat van alle vaardigheden die we hebben geoefend, blijft onveranderd? Hoe ondersteun je een conflict in een groep zó, dat mensen elkaar kunnen horen? Hoe benut je conflicten in een groep om creativiteit aan te boren en bereidheid tot besluitvorming te vergroten? Dit laatste blok staat in het teken van spelen, verdiepen, en verkennen: Er is veel gelegenheid om begeleid en onderling te oefenen met verschillende vaardigheden en fasen van bemiddeling en we blikken vooruit naar de uitdagingen van jouw eigen bemiddelingsdroom.

Trainer

Deze training wordt gegeven door Christiaan Zandt. Christiaan is internationaal gecertificeerd trainer Nonviolent Communication en werkt als bemiddelaar. Christiaan zegt over de training: “Ik herinner me hoe enthousiast ik jaren geleden was over Geweldloze Communicatie, en hoe ingewikkeld het voor me was (en is) om mijn intentie en vaardigheden te benutten als anderen in conflict waren. Ik ga in deze basistraining graag samen op pad om, op basis van onze ervaringen met geweldloze communicatie, vaardiger te worden in het ondersteunen en aangaan van conflicten tussen anderen.”

Praktische informatie

Aantal deelnemers: Minimaal 9.

Niveau: Verdieping
Voorkennis: Minimaal 4 dagen eerdere training in Geweldloze Communicatie bij een gecertificeerde trainer.
Contacturen: 65
Voorbereidingsuren: Geen

Data, locatie en trainer

Meer informatie en inschrijven

Bel ons op 06 – 123 456 75 of mail ons voor meer informatie.
Je kunt je inschrijven voor de training door in de agenda op de datum te klikken. Particulieren en ZZP-ers kunnen met iDeal betalen, organisaties ontvangen eerst een factuur.

Informatie of advies

Soms wil je even overleggen over je vraag. Dat kan.

Contact