Tijdens trainingen krijg ik wel eens de vraag of Geweldloze Communicatie ook werkt bij ontslag. Iemand ontslag aanzeggen is tenslotte niet erg verbindend en meer een eis dan een verzoek…
Deze week hoorde ik een ontroerend praktijkvoorbeeld hoe het ook kan. Een hoofd personeelszaken, ik noem haar even Marjan, vertelde me dat ze kort geleden haar medewerkster had ontslagen. Hoewel ze meer dan tevreden was over haar werk zag de organisatie geen andere oplossing omdat de hoeveelheid werk was teruggelopen.
Toen ze vlak daarna aan de jaaropleiding De Reis begon merkte ze allerlei tegenstrijdige gevoelens over het ontslag. Nadat ze die had onderzocht en naar de onderliggende behoeften had gekeken besloot ze om nog een keer het gesprek aan te gaan met de medewerkster. Resultaat van de uitwisseling die volgde was dat de medewerkster in dienst kon blijven en ze allebei minder uren zijn gaan werken. Dat bleek voor allebei een win-win en ook nog voor de organisatie!
Hoewel ik me bewust ben dat dit soort win-win oplossingen niet altijd mogelijk zijn merk ik dat open het gesprek ingaan de kans op een win-win wel aanzienlijk vergroot. Meer praktijkvoorbeelden over de toepassing van Verbindende Communicatie in werk of privé kun je lezen bij praktijkvoorbeelden.