Bemiddelen: Naar het hart van het vuur!

 

Ieder gesprek verandert de wereld. Dat geldt voor de gedachten en spinsels waarmee ik mezelf bezighoud, voor de gesprekken die ik voer met anderen én voor de gesprekken tussen anderen waar ik getuige van ben. In het Mediate Your Life-programma, dat ontwikkeld werd door John Kinyon en Ike Lasater, werken we veel met ‘de derde stoel’. Als ik mijn gesprekken benader met de inzet en de vaardigheden van een mediator, ontstaat er speelruimte en keuzevrijheid. We hebben op basis van deze benadering van gesprekken verschillende ‘maps’ of checklists gemaakt die bij ieder van deze gesprekken kunnen helpen om weer terug te komen bij verbinding.

Ik wil in dit bericht graag delen én vieren dat ik een nieuw trainingsaanbod heb ontwikkeld rond bemiddelen, op basis van Geweldloze Communicatie, het Mediate Your Life-programma en mijn eigen ervaringen: een tweedaagse Bemiddelen in je Werk (in november en in maart) en een leergang ‘Naar het hart van het vuur: bemiddelen op basis van Geweldloze Communicatie’ (start in februari 2020). Tijdens deze trainingen leer je hoe je jezelf van harte en met plezier kunt inzetten om bij te dragen aan verbinding tussen anderen.

Sorry 2.0

Een tip van de sluier wil ik alvast wel oplichten: Eén van de maps of routekaarten die mij geregeld van pas komt, is er één die me helpt om met anderen iets recht te zetten. Ik heb iets met mijn beste intenties gedaan, en toch is het anders uitgepakt dan ik bedoelde – ken je die? Het is een map die niet alleen van pas komt wanneer ik al bemiddelend iets gedaan heb waar iemand vervolgens pisnijdig over is. Ook in kleinere alledaagse momenten val ik er graag op terug. Voor mezelf noem ik deze map ook wel ‘Sorry 2.0’ – hoe ik samen met een ander de effecten van mijn handelen kan erkennen, samen kan betreuren wat ik heb gedaan en eventueel afspraken kan maken die bijdragen aan herstel.

Sorry 2.0 – een voorbeeld

Ik zat op mijn telefoon een mail op te stellen aan drie buitenlandse collega’s. Mijn intentie was om  contact te leggen, onze vriendschap te vieren en te horen wat er klopte van allerlei geruchten die ik had gehoord over onderling gedoe. Vlak voor het versturen twijfelde ik: als er ook maar een deel waar was van alle geruchten, zou het misschien niet makkelijk voor ze zijn om open op zo’n gezamenlijk mailtje te reageren? Ik besloot hen ieder een apart een mailtje te sturen, en wilde tegelijkertijd het gepiel op mijn telefoon afronden. Ik koos ervoor om het bericht te kopiëren, en de aanhef aan te passen. Een dag later kreeg ik (onbedoeld) de reactie van de ene collega aan de andere te lezen. Die mail begon met: ´Dat had ik niet verwacht! Woord voor woord dezelfde mail!” Ik schrok bij het lezen – dat mijn keuze voor gemak zo uitwerkte, had ik niet verwacht! En was geschokt bij de heftige emoties die ik in de rest van de mail las. Toen ik helder had wat mij zo raakte en wat ik vervolgens wilde doen (één van de andere maps) zocht ik contact met mijn collega, waarbij onze uitwisseling per mail en telefoon grofweg de volgende volgorde kende:

  1. Empathie – Ik luisterde naar de verbazing, irritatie en wantrouwen van mijn collega.
  2. Rouwen – Ik benoemde hoe me dat raakte en vroeg of er meer speelde wat hij hierover kwijt wilde.
  3. Ophelderen – Toen hij vroeg om opheldering (“Hoe kun je nou….?), en ik er zeker van was dat dat een vraag was omdat hij mij wilde begrijpen, lichtte ik toe welke behoeften ik probeerde in te vullen.
  4. Herstel – Tenslotte spraken we af om elkaar weer in levenden lijve te treffen en dan te zien wat er nog te bespreken valt.

Zo’n routekaart werkt voor mij niet als recept, maar als support wanneer ik het spannend of ingewikkeld vind en verbinding voor mij niet vanzelfsprekend is. Met deze intentie van support werk ik ook graag op de derde stoel als mediator. Zodat de hitte van de strijd kan worden benut om verbinding te smeden.

Christiaan Zandt

 

Als je meer wilt weten over bemiddeling en Geweldloze Communicatie of het Mediate Your Life-programma, mail me dan even op christiaan@ai-opener.nl.