Feedback: Van beleren naar leren

Voel jij je op je gemak bij het geven van feedback? Geeft het je energie om bij te dragen aan de ontwikkeling van je collega? Kun jij op een verbindende manier aangeven hoe de samenwerking verbeterd kan worden?

Gefeliciteerd! En …, waarschijnlijk ben je een uitzondering. Mijn ervaring is namelijk dat de meeste mensen binnen organisaties niet staan te trappelen om elkaar feedback te geven. Bijvoorbeeld omdat ze het lastig vinden om daar woorden aan te geven, bezorgd zijn of het niet ten koste gaat van de relatie of ervaren hebben dat het meer gedoe geeft dan het ‘oplevert’. Redenen genoeg dus om je energie ergens anders aan te besteden…

Tegelijkertijd is feedback misschien wel de belangrijkste input voor groei en ontwikkeling. Persoonlijke groei en ontwikkeling van jezelf als mens en professional: heeft mijn gedrag het effect dat ik beoog en, als dat niet zo is, hoe kan ik het anders doen? Maar ook ontwikkeling van je organisatie: hoe kunnen we binnen (project)teams de samenwerking verbeteren, hoe boeken we betere resultaten, hoe verbeteren we de relatie met onze samenwerkingspartners?

Het kan dus veel opleveren. Vandaar dat ik er energie van krijg om binnen organisaties aan de slag te gaan met feedback. De afgelopen maanden heb ik in verschillende teams, waaronder het Nyenrode-team op de foto, een dag verzorgd over het geven én ontvangen van feedback.
Daarbij hanteer ik een aantal uitgangspunten die belangrijk (b)lijken om mensen gemak én plezier te laten ervaren bij feedback:

  • Check als gever van feedback of je de intentie hebt om bij te dragen aan de ontwikkeling van je collega en/of je organisatie. Zo niet, deel gerust je frustratie én noem het bij voorkeur anders dan feedback…
  • Feedback is makkelijker te ontvangen als deze gebaseerd is op feiten i.p.v. op oordelen en laat dat nu één van de essenties zijn van Verbindende Communicatie. Dus wel: “Toen ik de afgelopen tijd 2 x hulp vroeg bij de maandafsluiting heb je daar tijd voor vrijgemaakt”. En niet: “Je bent altijd zeer behulpzaam”.
  • Vergeet als ontvanger niet dat feedback vooral aangeeft wat de feedbackgever belangrijk vindt én dat het je tegelijkertijd de kans biedt om te groeien. Dus de keuze of en wat je er mee doet is aan jou.

Tot mijn blijde verrassing geven teamleden aan dat ze, met deze uitgangspunten én het gebruik van Verbindende Communicatie, betekenisvolle gesprekken hebben over de samenwerking waar ze energie van krijgen. Ben jij benieuwd hoe feedback binnen jouw organisatie bij kan dragen aan openheid om met en van elkaar te leren? Voel je vrij om contact met me op te nemen als je hier meer over wil weten.

Martin van der Meulen
Tel. 06-16914452