Praktijkvoorbeeld – ‘Werkprocessen’

Een vrouwelijke medewerker deelde haar frustratie over het feit dat anderen een bepaald werkproces dat zij had opgezet niet naleefden. Haar collega’s begonnen suggesties aan te dragen om het probleem op te lossen, maar zij was zo gefocust op het uiten van haar pijn dat ze die voorstellen niet eens hoorde. Toen ik haar vroeg of ze vond dat er waardevolle suggesties bij zaten, antwoordde ze: ‘Welke suggesties?’ Daarop vroeg ik haar of ze gefrustreerd was omdat ze aan respect hechtte en het naleven van het door haar in het leven geroepen proces als een vorm van respect zag.

Ze antwoordde: ‘Ja … ja, dat is het. Ik wil respect. Ik werk hard om schema’s in elkaar te zetten en ik wil graag dat anderen dat proces dan ook respecteren.’ Nu ze had ervaren hoe het was om op deze nieuwe laag van haar behoeften te zijn beluisterd, zweeg ze even, haalde diep adem, gooide haar armen in de lucht en zei: ‘Laat die suggesties nu maar komen!’

Met toestemming van de uitgever overgenomen uit: Marie Miyashiro – De empathiefactor – Uitgeverij Business Contact – ISBN 978 90 470 0518 6 www.businesscontact.nl

Wil je zelf ook helderheid krijgen over het nemen van je eigen verantwoordelijkheid en de grenzen daarvan? Leren hoe je kunt communiceren met compassie zonder je eigen belang te vergeten? Klik hier voor meer informatie.