Praktijkvoorbeelden

Werkprocessen

Een vrouwelijke medewerker deelde haar frustratie over het feit dat anderen een bepaald werkproces dat zij had opgezet niet naleefden. Haar collega’s begonnen suggesties aan te dragen om het probleem op te lossen, maar zij was zo gefocust op het uiten van haar pijn dat ze die voorstellen niet eens hoorde. Toen ik haar vroeg of ze vond dat er waardevolle suggesties bij zaten, antwoordde ze: ‘Welke suggesties?’ Daarop vroeg ik haar of ze gefrustreerd was omdat ze aan respect hechtte en het naleven van het door haar in het leven geroepen proces als een vorm van respect zag.
Ze antwoordde: ‘Ja … ja, dat is het. Ik wil respect. Ik werk hard om schema’s in elkaar te zetten en ik wil graag dat anderen dat proces dan ook respecteren.’ Nu ze had ervaren hoe het was om op deze nieuwe laag van haar behoeften te zijn beluisterd, zweeg ze even, haalde diep adem, gooide haar armen in de lucht en zei: ‘Laat die suggesties nu maar komen!’

Met toestemming van de uitgever overgenomen uit: Marie Miyashiro - De empathiefactor - Uitgeverij Business Contact – ISBN 978 90 470 0518 6 www.businesscontact.nl

Dit boek is te koop in de webwinkel.


Meer praktijkvoorbeelden

Informatie over trainingen

Downloaden herinneringskaartjes





Vul hier je e-mailadres in voor de nieuwsbrief:




logo CNVC De trainers van Ai-opener zijn gecertificeerd door het 'Center for Nonviolent Communication'..

KMO