‘Onlive’ trainingen

Wie had ooit gedacht dat ik nog eens enthousiast zou worden over het geven van online trainingen? Ikzelf achtte die kans klein. Zeker als het gaat om Verbindende Communicatie. Toch is dat precies wat er de afgelopen tijd is gebeurd. Vriendelijk doch beslist uitgenodigd door de Corona-maatregelen, zijn we met het hele Ai-opener team aan de slag gegaan om ons te scholen in het geven van live webinars. De afgelopen 7 weken hebben we diverse gratis webinars gegeven waar per keer zo’n 16 tot 25 mensen op af kwamen, we hebben 2 dagen training gegeven voor de deelnemers aan de Train de trainer, diverse online ontmoetingen verzorgd voor trainingen die doorgeschoven zijn (zoals de 5-daagse en de leergangen Verbindend Coachen en Bemiddeling), 2 pilot webinars verzorgd voor de politie, een 2-daagse training Verbindende Communicatie gegeven voor L’Oréal, coachgesprekken via de computer gehad en afgelopen week de 2-daagse training ‘Verbindende Communicatie in je werk’ online gefaciliteerd i.p.v. in Amersfoort.

Wat zit er onder dat enthousiasme? Laat ik beginnen te zeggen dat live webinars of online trainingen (ik heb het samengevoegd tot ‘onlive trainingen’) op een aantal punten wezenlijk anders zijn dan trainingen waar je fysiek bij elkaar komt. Er is geen sprake van fysieke nabijheid of aanraking, je mist de uitwisseling van een bepaalde (non-verbale) energie en je zicht op de groep is beperkt tot een scherm. Niet direct ideale omstandigheden om je te verbinden met je lijf/zelf en de groep. Tegelijkertijd ben ik blij verrast dat deze manier van trainen ook heel veel behoeftes wel invult. En zelfs een aantal voordelen heeft t.o.v. fysiek bij elkaar komen.

Een aantal voor de hand liggende behoeftes die onlive trainen invult zijn continuïteit van leren/groeien (alternatief in deze periode is annuleren of uitstellen), efficiency (geen reistijd) en vernieuwen. Daarnaast hoor ik van deelnemers nog een aantal voordelen terug die ik niet vooraf had bedacht:

  1. In ieder live webinar geven deelnemers aan hoe dankbaar ze zijn voor de diepgaande verbinding die ze ervaren via het scherm in subgroepjes van 2 of 3 personen.
  2. Sommige deelnemers geven aan dat deze trainingsvorm voor hen de toegankelijkheid vergroot. Iemand die op Ameland woont gaf aan dat het anders lastig is om deel te nemen vanwege de organisatie die dat vraagt. Maar dat geldt voor meer mensen; vooral voor deelnemers die niet in de Randstad wonen of mensen die niet de hele dag het huis uit kunnen.
  3. Diverse deelnemers geven aan dat de vorm van een online training het voor hen makkelijker maakt om bij zichzelf te blijven omdat ze minder ‘verstrikt’ raken in de emoties van andere deelnemers.

En daar wil ik nog een eigen observatie aan toevoegen: door de setting en door hoe het werkt om in subgroepjes te oefenen merk ik dat er minder ‘ruis’ is en je efficiënter met de tijd om kunt gaan.

Wat mij betreft reden genoeg om onlive trainingen verder te ontwikkelen en als volwaardig alternatief te zien voor fysieke trainingen. Zeker omdat de zes deelnemers aan het live webinar ‘Verbindende Communicatie in je werk’ van afgelopen week de training gemiddeld met een 8,5 beoordeelden. En, ik nodig je van harte uit om eens een blik te werpen op ons nieuwe aanbod met live webinars van 1,5/2 uur en onlive trainingen van 1,2 of meer dagen.

Martin van der Meulen